Zabiegi na ciele

Co jeść na śniadanie?

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu doby, ponieważ dostarcza energii i składników odżywczych na cały dzień. Ze względu na szybką potrzebę rozbudzenia się i rozpoczęcia pracy, wielu ludzi rezygnuje z niego na rzecz kubka kawy. Ma to wpływ na całą gospodarkę żywieniową oraz zachowanie organizmu. Jeśli chcesz wiedzieć, jak powinno wyglądać dobrze zbilansowane śniadanie, przeczytaj ten artykuł.

Z czego powinny składać się dania śniadaniowe?

Pierwszy posiłek należy spożywać do godziny po przebudzeniu. Muszą w nim znajdować się łatwo przyswajalne węglowodany, które szybko usuwają poczucie głodu. Równie ważne są węglowodany dłużej trawione, ponieważ zapewniają energię na kolejne godziny. Dania powinny być na tyle urozmaicone, by zawierały wyroby z każdego szczebla piramidy żywnościowej. Są to produkty zbożowe, produkty z białka zwierzęcego i roślinnego, warzywa, owoce i tłuszcze dobrej jakości. Dla wielu osób największą trudność sprawia dodanie warzyw i owoców do codziennej diety śniadaniowej. Problemem często jest także wybór produktów o niskiej ilości tłuszczu i cukru. Śniadanie powinno dostarczać 25-30% energii z całego dnia. Przy 2000 kcal jest to około 500-600 kcal.

Przykłady zbilansowanych śniadań

Pomysłów na smaczne i zdrowe śniadania jest bardzo dużo. Jedne są szybkie i proste w wykonaniu, inne wymagają nieco kreatywności i czasu. Mogą to być np.:

  • owsianka z owocami (np. z truskawkami lub jagodami),
  • jajecznica z pomidorami i pieczywo,
  • bułka z zielonym twarożkiem (ze szczypiorkiem, rzeżuchą lub natką pietruszki),
  • kasza manna na mleku z owocami leśnymi (np. z jagodami, malinami lub poziomkami),
  • omlet wytrawny z warzywami lub na słodko z owocami,
  • tosty tradycyjne z mięsem i serem lub wegetariańskie z warzywami,
  • kanapki z humusem lub pastą jajeczną,
  • jogurt naturalny z owocami.

Na śniadanie najlepsze jest pieczywo pełnoziarniste lub graham. Mleko i produkty mleczne powinny posiadać zawartość tłuszczu poniżej 2%. Zamiast gotowych mlecznych deserów zdecydowanie lepiej jest wybierać kefiry, maślanki i jogurty bez dodatku cukru. Wędliny oraz ryby powinny być chude, natomiast masło należy stosować z umiarem. Danie śniadaniowe musi także uwzględniać napój. Może to być herbata, kawa, mleko, napoje mleczne, soki owocowe lub soki warzywne. Napoje także nie powinny być nadmiernie dosładzane. W przypadku trudności z ustaleniem właściwych śniadań można umówić się na konsultację dietetyczną. Indywidualnie skomponowana dieta to pierwszy krok do prowadzenia zdrowego trybu życia i osiągnięcia smukłej sylwetki.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.